Het gat voor de schroefaskoker was er globaal al een tijdje, maar moest nu maar eens preciezer. Stukje voor stukje voorzichtig bijwerken met de snijbrander
Piet werkt verder aan de doft hoeklijntjes. In dat soort precisie maatwerk gaat enorm veel tijd zitten.
weer eens wat spullen verzameld
Nu het gat globaal op zijn plek zit, kan de koker nauwkeurig geplaatst worden met behulp van de schroefaskoker binnen, de as en de mallen. De ruimte tussen de twee buizen vullen we op met elektroden eindjes
check check dubbel check; hij kan! gelukkig maakte Piet de binnenmal demontabel zodat de binnenkoker weer eruit kan voor verder ijzerwerk
Het opnieuw opbouwen van de hak bijvoorbeeld. Omdat het einde nogal instabiel is, scheef oogt, en een tijdje gebruikt is om het schip omhoog te houden, controleren we of het puntje nog in lijn staat. daarvoor is het toch het makkelijkst om het roer erin te hangen. En wat blijkt, helemaal niet in lijn...
Dus stoken we het warm en vervormen we het totdat het wel recht is
we willen ook een gedeeltelijk tunneltje maken voor boven de schroef. Tijdens het varen zuigt hij behoorlijk veel lucht aan, en is er daardoor veel ballast nodig. We schetsen aan de hand van wat theorieën maar voornamelijk op gevoel de koker in 2D. Ook een malletje walsen we.
Helaas was Jens toch iets te onzorgvuldig met het groter maken van het gat en is er dus een grote kier zichtbaar. Uiteindelijk mocht hij het ook zelf dicht lassen. Wie een gat te groot maakt, moet op de blaren zitten ofzoiets dergelijks.
Uiteindelijk lukt het de pijp van boven af te lassen met wat tips van Joram. Aan de onderkant is wel een mooi slakken chaos ontstaan, maar hiervoor biedt de slijptol uitkomst. Aan de buitenkant wordt het daarna ook rondom afgelast.
Adriaan neemt de tunnel op zich. Samen met Piet walst hij de plaat.
De overlengte wordt eraf geslepen.
Buiten ook afgelast
en binnen ziet het er ook niet verkeerd uit.
Na wat pogingen besluiten we dat de verticale nagels in het hoeklijntje van Piet niet aan te houden zijn. Piet maakt dus slotbouten op maat (lengte en afronding) en zet ze goed aan. Ook netjes!
De las wat gevlakt zodat de verf wat beter houdt straks.
De koker is een beetje kromgetrokken naar stuurboord, zoals je op deze foto kunt zien. Gelukkig hebben we een ruime marge binnen de buitenpijp!
Na een globale schatting van de vorm brandt Adriaan die vorm eruit.
Het komt in de buurt, nog wel wat aanpassingen nodig. Nu zie je ook waarom die hulpstrippen naar de koker zo vreemd gebogen lopen, zodat we wat ruimte hebben voor de tunnel!
Jens werkt ondertussen door aan de achter scheg/hak. Die bestaat uit een gevormd rechthoekig massief profiel en een opvullende plaat
Zo ziet dat er dan uit. Die opvullende plaat is zo groot om de zeileigenschappen te bevorderen. Ook weer met betrekking tot de loefgierigheid.
We vinden dat er een gekanteld stripje aan het einde moet komen, zodat het schroefwater wat naar beneden gedwongen wordt, en zodat de schroef in zijn achteruit minder snel lucht trekt. Adriaan zoekt uit (en vindt) een geschikte methode om een dergelijk dubbel gekromd stripje te maken. Eerst door de spantenbuiger, en daarna door de wals blijkt een goede methode. Het resultaat mag er zijn!
De strip last hij af tegen de tunnel om het vervolgens netjes vlak te slijpen.
Op zijn positie afgelast en wel, ziet het er zo uit. De uiteindes moeten nog een afronding krijgen natuurlijk.
Nog wat strippen erin voor de stijfheid en tegen het trillen van de koker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten