De datum dat we tewater willen komt nu steeds dichterbij. We moeten nog even gas geven om het laatste ijzerwerk klaar te krijgen. Wat kleine klusjes, maar ook de tunnel en schroefaskoker helemaal afmaken.
Boven en achter de tunnel moest weer opgevuld worden met wat schetsplaatjes. Deze ook natuurlijk weer helemaal afgelast
En vlak geslepen zodat je het straks nauwelijks meer ziet
Ondertussen hebben we ook de keurmeester van de verzekering gevraag het vlak weer te keuren. Alles wat nieuw was, geloofde hij natuurlijk wel, maar de overige stukken werden nog eens grondig nagekeken. We hadden er zelf wel aardig naar gekeken, maar eigenlijk nog niet heel uitgebreid. Net vóór een stuk wat we vervangen hebben, waren diepe putten. Het staal was daaromheen 3.2 mm, dus in de putten bijna niks eigenlijk. De keurmeester adviseerde deze putten daarom maar op te lassen.
De tunnel van onderen (we zijn erg trots)
Het oplassen was niet echt een succes. Op veel plekken brandde we er door heen. Met veel moeite was het waarschijnlijk nog wel gelukt, maar toch besloten we op dat moment dat het sneller zou zijn om gewoon maar weer een stukje te vervangen. Als we dan toch bezig zijn hé..
Lichtpuntjes!
Tádá!
Nieuw stukkie gewalst
Met een beetje gemep alles naar elkaar toegewerkt en afgelast
Later hebben we met de snijbrander de groffe deuk door het lassen uitgeslagen
Weer zo een klein klusje; een strip voor het opsluiten van de buikdenning aan de ene kant, en de vulhoutjes aan de andere kant. Eerst zat daar het beton voor, maar dat hebben we gelukkig verwijderd. Nu komen daar dus een op maatgemaakt vulhoutjes voor.
De hoeklijn gebruiken we om eea uit te lijnen
Ook het motorkist frame gemonteerd voor plekbepaling koelwater huid doorvoer. helaas zaten deze gaatjes ook niet helemaal voor het werk dus ook die wat ruimen.
Strippen op hun plek
De laatste stap van het schroef verhaal is de echte schroefaskoker zelf, de binnenkoker. Omdat dit moeilijk laswerk is (kleine radius rondom in een moeilijke positie) vragen we Joram om dit te doen.
We hebben het hem niet makkelijk gemaakt door eerst de doft erin te klinken
Maar toch netjes gelast!
Rondje opruimen, dan ook maar het kleine oud ijzer alvast weg. Daar gaat het dan...
Piet last nog de laatste stukjes berghout aan elkaar
En weer vlak geslepen
En we zijn weer lek! Koelwater doorvoer
Adriaan boort en tapt een voorziening voor de vetpers, voor de smering van de schroefas.
Staal ook weer opgeruimd. Toch heel wat geslonken de staalvoorraad! De grote plaat verkopen we aan Joram, de rest nemen we mee naar Gouda
De spanten waren dus helemaal afgelast. Voor de hechting van de verf en het schoonmaken later slijpen we de lassen wat vlakker met de grote afbraamschijf
Het boeisel halen we ook kaal met de naaldenbikhamer en het steekijzer. Het berghout is door inwatering nogal geputroest en poetst Adriaan mooi schoon, dan kunnen we dat later vol plamuren.
Piet en Adriaan kunnen het toch niet over hun hart krijgen om een ingekort stuikplaatje zo te laten, aangezien de andere drie wel de volle lengte hebben. Terwijl de stuiknaad wel afgelast is, dus het is alleen maar voor het esthetische.
Koen komt ons weer een dagje helpen en zorgt ervoor dat niemand elkaar nog kan verstaan die dag
Oude anodes ook maar eens verwijderd.
Hier het bewuste stuikplaat geval. Dus weer nieuwe gaatjes geboord.
Een kaal boeisel
Adriaan gaat er na schuren en schoonmaken gelijk met de kwast achteraan
De vracht verf is ook binnen
Ondertussen wordt het collega aakje Jubelkop tewatergelaten. Gerestaureerd door Martijn Vermeer en Pim Barendse onder anderen. Het resultaat mag er wezen. Erg grappig om de verschillen en overeenkomsten te zien van de Jacob en de Jubelkop (alleen de naam al)
Kaal boeisel
Stuikplaatje afgeklonken en Piet last het weer af
En vlakslijpen natuurlijk
Aan bakboord zijn drie lasdeuken ontstaan. Met de snijbrander en een hamer gaan we die te lijf. Ze zijn gemarkeerd met de circkels
Adriaan schildert door
Weer eens een plaatje vanuit het publiek
Roer er weer aan. We zijn toch wel heel erg benieuwd hoe dat straks gaat met het schroefwater
Adriaan gaat de oude stukken te lijf met de perago en naaldenbikhamer
Piet schrapt kit resten weg
Ook nog wat vlakslijpen
Stijn (charmante opname van hem) helpt vandaag met stofzuigen schoonmaken en verven.
We doen voor de eerste laag alleen de kwetsbare plekken ; waterlijn lassen en hoekjes en kale plekken
Piet krijgt het mooi schoon
Een groene waterlijn!
Nog wat overzichts foto's voordat alles verstopt raakt achter de verf
Download 16,000 Woodworking Plans & Projects .
BeantwoordenVerwijderenhttp://cn-woodworking.weebly.com/
16,000 Woodworking Plans With Step-By-Step Details, Photos, Materials Lists And More!
Arbor Projects ,
Adirondack Chairs ,
Artwork Display ,
Bathroom Unit ,
Box Designs ,
Billiard/Pool Table ,
Barn Plans ,
Bed Plans ,
Bedside Cabinets ,
Bee Hive Plans ,
Bench Projects ,
Bird Feeders ,
Birdhouse Plans ,
Boat Plans ,
Book Case Plans ,
Baby Changing Table ,
Coat Rack ,
Cabin Plans ...