zondag 11 maart 2018

En dan nu eindelijk, het vlak!

De fundatie van boven

Het vlak is nu aan de beurt, alvast opgeruimd en schoongemaakt, ziet er bijzonder uit zo

De spanten weer terug van het stralen en menien

We slopen het vlak per drie spanten. Dan blijft het nog redelijk te verslepen, en houden we het risico op vervorming klein. We zetten dan eerst die drie nieuwe spanten er weer in, en dan kunnen we weer verder. Hier is het tweede stukje eruit
 
Piet verwijdert nog een klein stukje hoeklijn (binnen) zodat de doft in zijn geheel geklonken en al terug geplaatst kan worden.

Adriaan en ik zetten in hoog tempo nieuwe spanten erin. Alle twee lassen we één kant, dat gaat lekker!



Volgende stuk vlak!

Dat ligt mooi gestapeld



Als we de spanten erin zetten moeten we de kimgang op sommige plekken nog iets omhoog drukken om het geheel in lijn te krijgen. Dit doen we met de twee dommekrachten op de foto. 
 
Hier zat een tank dop in de doft, die we daar een jaar of drie geleden in gemaakt hadden, maar nu niet meer gebruiken. Zo hou je jezelf bezig!

Adriaan sloopt het volgende stuk




De onderkant van het spant moet goed uitgelijnd worden met de onderkant van de kimgang, anders ontstaat er een kier. Maar ondertussen moet de buikdenning ook nog een beetje recht lopen. 


Old meets new

Fijn uitzicht

Met onvoorwaardelijke support van Josien 
Daar ligt weer een stukje 


Alle spanten zijn vernieuwd 
 


euhm... dit klopt niet helemaal......














Je kan mooi door de mallen heen kijken

door het zetten van de profielen die spanten zijn geworden, zijn ze een beetje rond geworden. Mbv een dommekracht en een hoeklijn richten we dat een beetje.


Omdat we de kim bij de spanten omhoog gedrukt hebben ontstaan er golven in de plaat. Dit willen we natuurlijk niet. dus maken we van restmateriaal (jaja duurzaam bezig) strippen. We drukken de golf eruit en hechten de strip in het midden, met een goed resultaat. 
Dat doen we bijna overal 



De plaat krijgen we er met de kraan en wat karren eronder. 


Klaar voor bewerking!



Piet zet de doft onderdelen netjes in de verf

Met een hoop takels en dommekrachten krijgen we het vlak omhoog (past precies tussen de bokken!)
Dan tekenen we de rand precies af, en lassen hoeklijntjes erop voor het vastzetten van de locatie. 


Adriaan en ik slijpen de plaat precies op maat. Mooie werkhoogte, en met zijn tweeen zijn we er zo omheen.

Zo zie je het breedte verloop van het schip mooi. Zie ook de hijsogen en de grijze hulpstukken voor de locatie bepaling.  
Deze plaat moet ter plekke van het land ook een beetje gezet worden om goed aan te sluiten. Met zijn drieën improviseren we een opstelling en gebruiken de Jacob zelf als tegengewicht. 

Gelukkig maar een klein stukje nodig. 


Dan is de plaat klaar voor montage. Met zijn drieën lopen we systematisch de hele plaat af om eerst de spanten vast te hechten, en dan het land. Piet en Adriaan doen buiten en ik binnen. 

De krijtlijnen op de plaat geven aan waar de spanten lopen, dan weten ze waar ze moeten zijn 

Dit stukje mag pas afgelast worden als het voorste stuk vlak er ook is. 


De oud ijzer hoek loopt aardig vol. 

Dan begint het grote lasfeest. Met drie apparaten tegelijk schiet het lekker op. Jens doet alle landen en stuiknaden met Piet en Adriaan last vakkundig alle spanten helemaal af. 




Savonds varen we met Johanna weer eens naar Gouda

Netjes gelast


Stallagtieten??




Binnen land helemaal afgelast





Dan de buitenkant, best een gedoe op zijn kop




Geen opmerkingen:

Een reactie posten