maandag 19 maart 2018

Vlak voorschip en klinken

Het vlak zit erin en wordt afgelast. Adriaan gaat gestaag door met het netjes aflassen van de spanten, best veel werk! Piet gaat verder met het afmaken van de doft. Hij zoekt uit, en monteert wat van te voren geklonken kan worden, zodat we niet in het schip opsekop en inmoeilijke hoekjes moeten klinken. Piet klinkt dus in zijn eentje op het aanbeeld/smeed ding. 
Hier aan het werk

We slopen het volgende stuk vlak. Dit stuk vlak gaat onder het schot en de mastkoker door. Vooral de mastkoker biedt uitdagingen. Je kan het daaronder niet zien, en je kan er ook niet goed bij. we besluiten daarom om een vakje uit de mastkoker plaat te branden. Ook voor het doorluchten van de mastvoet is dat goed, en voor het onderhoud van het vlak daaronder. 

Het komt er ongeveer op neer dat we het roestige deel vlak slopen en vervangen. 


Adriaan last lekker door. 

De grote voorscheg moet ook weg om het stuk vlak te kunnen vervangen. Verder is de Jacob nogal loefgierig tijdens het zeilen. Na allerlei pogingen om wetenschappelijk te benaderen wanneer de Jacob in evenwicht is tijdens het zeilen, heeft Jens besloten dat als het achterste 
stuk scheg weg is, dat het dan 'in de buurt moet komen'. Niet geheel ontoevallig, is dat ook precies het stuk wat weg moet voor het vervangen van het stuk vlak. Hierboven zie je het krijtlijntje. 


En uitgesneden met de snijbrander
Adriaan gutst vakkundig 50 nagels weg zodat het vlak loskomt, aangezien we hier de spanten behouden. 


En poef, weg is het !

De oud ijzer hoek groeit. 

Transport exceptionnel van het kleine kimplaatje. 

Laatste stukje kim wat gedrukt moet worden. Een klein plaatje, maar toch met veel tonrondte dus nog best wat werk. 

Passen of het wat is 

Dan de overlengte aftekenen en de gaten overnemen


En slijpen en boren maar! 
Adriaan is al in het achterschip beland

De visbout door huid en dubbeling heen, het misterieuze verhaal waarom we eigenlijk zon beetje zijn begonnen met dit vervangen

Het stuk vlak en de spanten die blijven staan hebben we genaaldenbikt en geborsteld, een smerig klusje


Dat levert mooie plaatjes op


Stukje spant onder de mastkoker is rot

De spanten ook behandeld met zinka


Van het achterste spant een stukje vervangen, in het schot onderin een stukje bijgezet. Daar zat een ongewenst waterloopgaatje. 

De scheg ingekort en aangevuld met gebogen stripje achterop


Bij Piet begint het er ook erg goed uit te zien!

Uitlijnen en hechten van het babyplaatje. 

Het nieuwe stuk vlak heeft een vreemde vorm en is nergens haaks, dus een uitdaging om uit zetten op het materiaal. Met veel aantekeningen benaderd, en vervolgens een grote overmaat uitgezet en uitgeslepen. 

Hier op de plaat

Ook hulp van Jules die dag

Piet bereid ook stukjes gangboord/potdek voor om afgeklonken te worden.


Grote stuk vlak met wat geimproviseer inpassen

Lars komt ook helpen en boort gaatjes in de nieuwe plaat


Overal rondom worden stukken voorbereid

Stuikplaatje geklonken

Kabbellat ook geklonken, soms moet je wat improviseren om het strak te kunnen klinken nadat je de bout hebt verwijderd. 

Aan de doft moet ook één hoeklijn heet geklonken worden, dat doen we binnen, dicht bij het oventje



Knietje hier, stripje daar, we vliegen het schip rond

waar de hijsogen in het achtervlakplaat zat, klinken we weer dicht. (leuker dan lassen)

En waar vroeger hoeklijn zat en nu strip, klinken we de loze gaten dicht. 

Meestal is de verdeling; Aanhouder Adriaan, klinker Jens en 'nageljongen' Piet. Deze opstelling werkt vlekkeloos aangezien we op elkaar ingespeeld zijn. 

1 opmerking: