We gaan weer door, er is nog genoeg te doen! Piet kort voor de doft een aantal nagels in.
De laatste plaat klaar voor montage
Maar eerst klinken we nog twee hoeklijnen aan het schot. De hoeklijnen zaten al een paar jaar op zijn plek met bouten en moeren omdat we er niet goed bij konden met klinken. Nu hadden we wat meer ruimte en een speciale korte klinkhamer van Joram.
Er rest nog meer voorbereiding voor het monteren van de laatste plaat. De stuik waar de plaat op moet aansluiten was door het drukken en lassen wat naar binnen rond gaan staan. Met een sterk bind en een aantal lijmklemmen krijgen we het toch weer vlak.
Piet en Adriaan monteren de doft. Het blijkt dat het schip door de verbouwing toch ietsjes breder is geworden (ongeveer 7 mm). Net genoeg om de gaten van de schotjes niet aan te laten sluiten. Hier proberen ze met een kettingtakel de boorden wat naar elkaar te trekken. Dit blijkt niet succesvol en dus besluit Piet om van één van de schot hoeklijntjes de gaten dicht te lassen en opnieuw te boren op de juiste plek.
De vlakplaat op zijn plek. Weer een stuk te lassen!
Piet last alles in het vooronder binnen af
Jens doet het stuk achter het schot
En buiten ook
Dan kunnen we eindelijk Piet zijn meesterwerk klinken. Het is nog een hele toer om de nagels aan te houden tussen de twee zijden van de doft. Met een pneumatische aanhouder van Joram lukt het Adriaan en Piet uiteindelijk met een hoop gepriegel om de nagels aan te houden. Gelukkig zijn dit koude nagels (8mm) en is er dus niet zo een haast bij geboden.
Bijzonder krap en dan ook nog boven het hoofd
Maar het resultaat mag er wezen. De onderzijde van de schotjes is aangepast zodat het water gemakkelijk van achter naar voren doorloopt. Daar lassen we het schotje aan het vlak.
Klinkwerk blijft toch mooi
Ook nog een foto van de dolboorden die we eerder al klonken. Dat maakt toch een hoop af.
Van die rode kleur worden wij blij!
De twee hoeklijntjes die de doft in de zij aan de huid verbinden en opsluiten moeten nog geklonken worden. Ook die past niet meer aan één kant. Piet speelt vakkundig een beetje vals door een nieuwe flens eraan te lassen, en zo gelegenheid voor nieuwe gaten te maken.
Adriaan werkt nog wat spanten na
En we plaatsen ook een strip daar, waar twee planken van de buikdenning eindigen en stoppen, en dus een brede flens nodig hebben. Ook deze voorzien van waterloopgaten.
Het gereedschap rek behoeft ook weer eens wat revisie...
Dan klinken we ook het de nagels door de spanten van het voorschip. Toch nog een stukje geklonken vlak! (op de landen en stuiken na dan..)
Erg leuk om dit blog te volgen!
BeantwoordenVerwijderen