Nu de achterste vlakplaat erin zit, kan de motorfundatie weer terug komen en kan de schroefaskoker uiteindelijk weer gerealiseerd worden. Verder werken we ook nog door aan andere dingetjes natuurlijk.
zoals dit zetboord houdertje dat Piet vakkundig nagemaakt heeft van de anderen
Voor het plaasen van de koker en de fundatie gebruiken we de digitale documentatie ter controle. Toch is een verwarmd bureau een betere kantoor omgeving ..
Met behulp van de twee binnenmallen bepalen we de globale positie van het gat.
Als we het midden van het gat weten, kunnen we het ovaal uitzetten. Dit ovaal hebben we uit de 3d tekening gehaald en 1:1 uitgeprint, uitgeknipt en hier op het staal overgetrokken.
En dan de fik erin met de snijbrander
Nu kan de as ook in de buitenmal liggen voor een exactere positie.
Uiteindelijk beslissen we om toch de motor uit Gouda op te halen om er 100% zeker van te zijn dat het goed (of beter) wordt. Gelukkig mogen we van Joram zijn bus lenen voor dit transport, aardig!
In de vorige opstelling bleek de schroefas niet helemaal in het midden te blijven, maar scheef naar BB te lopen. Na lang peinzen (we merkten bij het varen tenslotte geen afwijking, los van de schroefwerking dan) toch besloten om het maar gelijk goed te doen en alles netjes uit te lijnen. We nemen de hoek van de schroefas wel over aangezien die goed was. Met een horizontaal geplaatst hoeklijntje (zie foto) ligt de as in de goede hoek. Nu kunnen we gemakkelijk de as erover heen schuiven en rustig meten totdat we zeker van het midden zijn. Dan plaatsen we de twee grijze liggende hoeklijntjes zodat de as opgesloten zit.
Adriaan demonteerd nog een aantal onderdelen zodat de motor wat toegankelijker is en er minder risico op beschadigingen is.
Buiten maakt Jens nog een mal, zodat de as verder naar voren kan schuiven om zo tegen de motor uitgelijnd te kunnen worden.
De motor past net aan tussen het gat in het vlak door. Met fundatie en al friemelen we het geheel omhoog.
Dan de hoek om
Een beetje improviseren is noodzakelijk
Ook maar eens ons gereedschap uitgemest en opnieuw opgeruimd (beter). Je staat toch te kijken hoeveel gereedschap er nodig is.
Nadat we met de motor geverifieerd hebben dat deze positie van de as goed is, kan het gat voor de koker gemaakt worden. De vorige ovaal was express niet groot genoeg voor de koker zelf. Dit keer printen we een dubbele ovaal uit, één met de asdiameter en één met de kokerdiameter. Crea bea uitknippen en daar is onze nieuwe mal. Op de foto zit het papiertje op zijn plek. Even overtrekken en branden maar weer!
De fundatie is nu ook definitief geplaatst en met wat extra schetsplaten helemaal afgelast.
Het begint er weer op te lijken!
Piet pakt ondertussen de doft weer op. Dit is het achterschotje en doftje wat vroeger het laadruim afsloot van de bollestal achterin. De loopplanken liggen daar ook op. De doft had Piet tijdens de vorige restauratie ronde al helemaal gemaakt, maar nog niet klinkklaar gemaakt. Het zat er dus tijdelijk in. Nu willen we dat ook gelijk afmaken, dus Piet maakt er weer flink werk van!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten