Tussen kerst en oud en nieuw doen we even niets aan de Jacob, tenminste, niet aan het onderwaterschip. Jens pakt nog een ander klusje op voor als alles straks weer klaar moet zijn; de dieseltank. De huidige dieseltank zit niet op een goede plek, is wat klein en beperkt verdere plannen met de motorkist. Van een RVS expansievat maken we een geschikte dieseltank. Om onder het achterbankje te passen, moet er een hoek van de tank afgehaald worden en een plaatje terug gezet worden. Het gat slijpen en het plaatje maken lukt natuurlijk wel, maar zulk dun RVS kunnen wij niet lassen. Gelukkig is daar vriend Bob, die met TIG het tankje weer vakkundig dichtlast, als een proffesional!
Bob aan het werk
Best mooi
Een paar dagen het na oud&nieuw moet er toch verder gewerkt worden. Piet heeft weer een nieuw stuk aangepakt wat broodnodig was.
Verscholen rottigheid
De grote platen moeten klinkklaar gemaakt worden voor montage. Hier worden gaten geponst. Het pons apparaat van Joram bespaart ons een hoop tijd en moeite.
Centeren op lijn
En ponsen maar!
Uitgedrukte ponsdopjes
Ook een mooie sneeuwschuiver??
Nu we er nog goed bij kunnen, gutst Adriaan een aantal nagels uit de spanten zodat we de spanten later makkelijk kunnen demonteren als het vlak en de spanten voor vervanging aan de beurt zijn.
De spanten ter conservering 2x in de zinkverf
Piet heeft alweer nieuwe stukjes gemaakt
Ondertussen ook wat vulplaatjes gemaakt voor achter de spanten bij dikteverschillen
Lekker veel prut op de spanten
Interessant hoe de spanten zijn gerot; bij de nagel zit de plaat (onder) en het vulplaatje (boven) goed aan, maar daartussen is gelijk al een verschil in staat te zien.
Wat hulpstukjes voor het laatste stukje
Dan moet ook de berghoutsgang weer 'aangeheeld' worden met lange stroken. We hechten ze op de plek voor het klinken, daarna lassen we ze af.
Volgende strook
Alles wordt vast gehecht ter voorbereiding voor het klinken, en om- en om gebout (op de foto toevallig niet)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten