dinsdag 9 juli 2013

Zwaarden ophangen

Donderdag 4 juli is de grote dag.
Allereerst sluiten Adriaan en Piet de motor voorlopig definitief aan. Joris zorgde voor uitlaatpakking.
We haalden alvast nieuwe impellers voor de buitenwaterpomp.
Deze externe koelwaterpomp wordt gecheckt op juiste draairichting door even de startmotor te laten lopen. Dan slaat de motor vrijwel meteen zelf aan, wij dachten dat voorgloeien nodig was. Wat een opwinding. Uitzetten kunnen we hem gelukkig ook, want op dat moment was de brandstofleiding nog niet aangesloten...
Verloopjes van 8 naar 10 mm brandstofslang moeten nog worden gehaald en uiteindelijk nog een compleet nieuw brandstoffilter. Ook handig om daar de retourleiding op aan te sluiten. Zo geef je in een paar dagen weer heel wat uit aan toebehoren.
's Middags tegen drieën is alles op orde en maken we een proefvaartje. Staat op een filmpje van Adriaan. Jacob lijkt wel een speedboot.
Direct daarna beginnen we aan de volgende last minute klus, het ophangen van de zwaarden. Met z'n drieën klaren we deze klus. We leggen de Jacob voor de wal aan het gele plein. Dan kunnen we goed bij de waterlijn voor de kabbellatten en ook goed bij de zwaardbout.

Het BB-zwaard hangt er hier al aan en de Jacob dus scheef.
De SB-kabbellat wordt vast gebout aan het hoeklijn.
Met de platte wagen halen we elk zwaard op uit het werfhuijs.
Hier gaat Piet de zwaardboutk(n)op vastlassen.

Done. Nu nog even afkorten. Plons.

Al met al ging dit best snel, in ruim drie uur hingen beide zwaarden eraan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten