woensdag 14 februari 2018

Documenteren achterschip

De volgende stap is het achterschip. Hier slopen we ook het gehele vlak tot bijna aan de waterlijn, en vervangen we alle spanten. Dit betekent dat ook de fundatie voor de motor en de schroefaskoker opnieuw geplaatst moeten worden. De fundatie gaan we netjes uitslopen en schoonmaken, maar de schroefaskoker wordt geheel nieuw gemaakt. Op dit moment zit de motor en de schroef op de goede plek, dus alles moet precies zo terug komen zoals het nu is. Goed documenteren dus en methoden bedenken om het weer makkelijk terug te plaatsen!

Veel foto's maken. Zo ziet het er nu uit.
De huidige koker zit in een soort doos gebouwd, die later is volgestort met beton. Wij willen liever een koker die alleen door het vlak heen gaat tbv de stroomlijning, en ter voorkoming van water ophoping aan de binnekant. Verder is het makkelijker bouwen straks.

Gedetailleerd wordt het achterschip in 3D in kaart gebracht, inclusief de schroefaskoker zoals die moet worden.
Zo moet 'ie worden, met groen (binnenbuis RVS) en rood (buitenbuis dikwandig staal. De rode buis wordt in het ovaal gelast waardoor deze een beetje krom zal gaan trekken. Om toch een mooie rechte koker te krijgen, lassen we een binnenkoker erin van RVS die dus alleen met twee homogene rondjes vastgelast wordt, en dus niet krom zal trekken (hopelijk).

Aan het einde van de schroefas vouwen we een hulpstukje in elkaar en lassen het vast. Hier kunnen we schroefas in hangen om te zien wat de exacte positie was als straks het globale gat in de nieuwe huid zit. 

Aan de binnenkant maken we ook zo'n mal, en later verderop nog éen, zodat we van binnen uit het globale gat kunnen uitzetten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten