Na een lange tijd van uitstellen hebben wij dit voorjaar besloten dat het deze winter moest gaan gebeuren; het onderwaterschip aanpakken. Het vlak is voor- en achter grotendeels gedubbeld waarbij inmiddels de originele huid weggerot is. Verder zitten er veel putten in het vlak en is het in combinatie met de oude (redelijke) geklonken spanten moeilijk om het goed te conserveren. Kortom, het huidige onderwaterschip is een eindige zaak en verdient uitgebreide liefde. Tegelijkertijd is dit ook een goede aanleiding om onze blog weer een beetje een nieuw leven in te blazen.
Door verschillende omstandigheden hebben we deze winter alle drie een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt waardoor we zo goed als full-time aan het project kunnen werken. De klus gaat uitgevoerd worden op het terrein van scheepswerf de Koningspoort in Rotterdam. Joram Lehmann van Lehmann scheepsrestauratie ondersteunt ons gedurende dit project met zijn expertise en materialen.
Eerst zullen we het scheepje in zijn geheel demonteren en terugbrengen tot kaal-casco in Gouda. In de kimmen is een zogenaamde trimvulling van beton aanwezig uit de vrachttijd. Dit beton vergemakkelijkte het aansluiten van de buikdenning op de huid, zodat lading niet op het vlak zou vallen. Dit beton gaan we eruit halen omdat het vrij slecht is en er vocht achter blijft zitten. De kimmen moeten we waarschijnlijk ook vervangen dus hoe dan ook moest het beton eruit. Dit doen we in het water zodat geluidsoverlast beperkt blijft.
Vervolgens bereiden we het project verder voor zodat we gelijk kunnen starten met het daadwerkelijke werk. Dit houdt o.a. in een werktent maken, gereedschap op orde maken, materiaal bestellen en een plan maken mbt de bouwvolgorde. We zullen van al het bovenstaande komende tijd proberen foto's up-te-loaden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten